Möt Paul

Paul har sedan våren 2010 arbetat inom mjukvarubranschen, varav de drygt 6 senaste åren har varit i Göteborgsregionen. Med sin erfarenhet av att bygga en organisation inom både konsulter och försäljning, så har han tidigt lärt sig att läsa marknaden och identifiering möjligheter. Idag ligger Pauls fokus huvudsakligen mot att hitta starka medarbetare och genom bra uppdrag kan bidra till att utveckla både kund och medarbetare.

Paul, hur ser du på 2024 inom din bransch?

Vi har snart en skakig period bakom oss, det har hänt mycket inom världen som såklart i allra högsta grad har påverkat marknaden, vi har ju tyvärr varit med om oroligheter i världen i form av konflikter/krig men också en lågkonjunktur som har gestaltat sig under 2023. Men med det sagt, vi ser ju inte bara mörker utan vi ser också positiva signaler – vi har många kunder som inte vill bromsa utan de vill tillsammans med sina partners fortsätta att utveckla sin affär och kompetens.

Vi har fått möjligheten att vara högst delaktiga i många spännande projekt och vi ser inte att det kommer minska behovet utan fortsätta utvecklas. Ta AI som exempel, vi har många kunder som är nyfikna på detta och generellt sett ser vi att många inser att det inte finns en gräns för vad vi kan åstadkomma utan vi är många som inser att vi kommer flytta fram gränserna och faktiskt också avgöra var gränsen går för att nyttja AI till rätt saker. Här har vi alla en stor möjlighet att bli ledande.

Sedan, då vi är verksamma inom många regionen men för min del, framförallt Göteborg – Har fordons branschen gjort en intressant reformering under året, mycket har hänt och vi ser tydligt att man har ”krattat” för en än starkare satsning inom utveckling, hårdvara men framförallt inom mjukvara och upplevelsen för slutkunderna. Vi har sett flertalet elbilar/modeller lanseras och som också har börjat levereras. Det är ju superspännande med den takt som allt går och vilka framsteg som görs.

Du nämner fordons branschen, men hur ser det ut för era kunder på M4 och vilka jobbar ni med?

För oss är det inte alltid viktigast att det är det ”coolaste” bolaget vi jobbar med utan det vi värderar högt är vad projektet/arbetsuppgiften faktiskt består utav, vilka villkor som våra konsulter får och hur kan vi bidra till våra kunder. Ta som exempel, är det viktigaste att du får jobba på ett bolag med ett ”coolt namn” med en gammal legacy kod i exempelvis C++ eller är det viktigare att utmaningen som presenteras är en med möjligheter att göra skillnad, kanske vara med och påverka utvecklingen för både själva koden men också kunden? För oss är det inte alltid ett svart eller vitt svar men vi får ändå vara ärliga och säga att stor del utav valet ändå sker mot det senare hos oss. Våra kollegor vill helt enkelt kunna göra skillnad hos kunden.